Aku nak share satu resipi dengan korang. Resipi ni sangat-sangat senang if korang nak cuba buat. Simple sangat dan cepat. Resipi ni makcik aku yang share kan dengan aku. So sekarang ni aku nak share dengan korang pulak.
Aku sebenarnye tak pandai masak tapi resipi ni aku sangat-sangat suka buat untuk family aku. Kalau adik-adik aku dorang lagi suka kalau aku letak enoki mushroom tu banyak-banyak daripada aku letak tofu telur.
So, semua atas korang la. korang lagi suka makan cendawan or korang lagi prefer tofu telur.
![]() |
| Ni semua bahan-bahan untuk masak sup tofu telur nie. |
Bahan-bahan :
- Minyak masak
- Bawang putih
- Air
- Telur
- Kube pati ayam
- Garam
- Gula
- Tofu Telur
- Tepung Jagung
- Enoki mushroom
- cili
Cara-Caranya :
- Korang kena goreng dulu tofu telur tu. Korang potong kecik-kecik then goreng. Tapi jangan goreng lama sangat tau. Bagi warna tofu tu kekuningan sikit.
- Korang tumis bawang putih (dalam periuk), masukkan air. Biarkan air tu mengelegak pastu korang masukkan telur. Telur tu korang pecahkan dulu dalam mangkuk, kacau bagi dia hancur baru masukan dalam periuk. Pastu korang kena kacau lagi la telur tu
- Patu korang masukan kube pati ayam, garam dan gula secukup rasa.
- Then, korang masukan tofu telur yang korang goreng tadi dalam periuk tadi.
- campurkan tepung jagung dengan air, kacau then masukan dalam periuk. Tujuan dia nak bagi kuah sup tu lagi pekat.
- Last, korang masukan cendawan enoki tu. Cendawan enoki tu kita masukan last-last sebab tak nak bagi ia terlalu masak. Nati jadi terlalu lembik.
- Da siap. Korang da boleh makan da. Kalau korang suka pedas, korang boleh la makan dengan cili tu..
![]() |
| Tofu telur |
![]() |
| Enoki Mushroom |
Selamat Mencuba....






No comments:
Post a Comment