Walaupom aku ni orang klate yang popular sangat dengan makanan yang manis-manis dan sebab itu la orang klate semua sweet-sweet je.. hehehe by the way aku sendiri actually takde la suka sangat makan makanan yang manis nie.. Sebab utama aku tak suka makan makanan manis adalah nanti aku cepat dahaga dan salah satu sebab lagi takut gigi aku rosak.. kalau la gigi aku rosak, sia-sia je usaha aku pakai braces selama 4 tahun dulu-dulu... hahaha... Tapi aku hentam je minum air bergas.. opppsss!
So now aku nak cite sikit effect kalau korang semua suka makan makanan yang manis tu.. Sebenarnye banyak sangat kesan- kesan pada tubuh kita tapi aku bagitahu sikit je la ea..
- Menyebabkan rasa mengantuk dan mengurangkan kecergasan.
- Melemahkan penglihatan.
- Mempercepatkan proses penuaan, kulit berkedut dan uban pada rambut.
- Merosakkan gigi.
- Penyumbang kepada penyakit kencing manis.
- Penyebab kemurungan.
- Meningkatkan tindakbalas insulin.
- Penyebab keracunan darah semasa hamil.
- Mengurangkan hormon tumbsaran.
- Penyebab alergi kepada makanan.
- Penyumbang utama kepada masalah kegemukan.
- Merosakkan buah pinggang.
- Melemahkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan bakteria.
- Penyebab perut berasid.
- Penyebab sakit kepala.
so kalau korang takut gemuk jangan makan makanan yang manis banyak sangat okey.. Mencegah lagi baik daripada merawat kan...
Makan untuk hidup yer kawan-kawan bukan Hidup untuk makan.... hehhehe...
Jom tengok beg yang chantek-chantek kat dalam nie :Hishop Malaysia
Jom tengok beg yang chantek-chantek kat dalam nie :Hishop Malaysia




No comments:
Post a Comment